Några små justeringar främst på layouten gjord, därav nytt datum
2025-10-24.
Nu är äntligen även gällande parkeringsregler uppdaterade, de blev klara 2025-10-22.
Gällande regler kring samfälligheten finner du HÄR
Några små justeringar främst på layouten gjord, därav nytt datum
2025-10-24.
Nu är äntligen även gällande parkeringsregler uppdaterade, de blev klara 2025-10-22.
Gällande regler kring samfälligheten finner du HÄR
Det har kommit till vår kännedom att det uppstått en viss oro hos några få boende när de fått påhälsning av en äldre gentleman som pratat om samfällighetsavgiften!
Jo det stämmer att styrelsen varit ute och knackat dörr hos ett fåtal boende för att säkerställa att samfällighetsavgiften är betald.
Styrelsen får listor ifrån Fortnox några dagar efter sista betaldatum, med vilka fastigheter som delvis eller inte alls betalat sin avgift.
Det gäller även de som efter påminnelsen heller inte betalar in påminnelseavgiften, vilket tyvärr är rätt vanligt.
Att vi går runt är i all välmening då nästa steg i processen är att skicka ärendet vidare till inkasso, vilket blir tidskrävande för styrelsen, men även extra kostsamt för den boende.
Om vi upplevs som bryska, otrevliga eller arga är absolut inget vi vill sträva efter, utan vi vill ha en bra dialog både från vårat håll, men även ifrån er.
Det är heller inte styrelsen arbete att lösa ut eventuella felbetalningar eller andra missar som görs av den boende, det är alltid informationen på det utskickade inbetalningskortet som gäller vi varje betalning av avgiften, alltså använd inga gamla betalningsuppgifter vid betalningen för då blir det fel som du själv måste åtgärda.
Hoppas detta förtydligande vad tillräckligt för att dämpa era oro.
Ha nu en riktigt trevlig helg så ses vi under helgens höst städdagar.
Det finns mindre träd/sly för den som vill hämta för att elda.
Ju mer som hämtas desto mindre behöver fyllas i containern, vilket ger mer plats år annat trädgårdsavfall istället.
För den som vill hämta så ligger det orensat bredvid fastighet VF833, och det är först till kvarn som gäller.
Det är tyvärr fortfarande runt ett 40-tal fastigheter som inte betalat höstens samfällighetsavgift, vilken skulle vara betald sista september.
För att inte riskera att ärendet går så långt som till inkasso, ombedes ni snarast att betala in samfällighetsavgiften samt eventuell påminnelseavgift.
Använd inbetalningskortet som i början på september delades ut i er brevlåda, för att pengarna ska komma rätt.
Använder du en gammal avi eller skickar pengarna till fel konto, är du själv skyldig att åtgärda felet.
På måndag den 6/10 kommer Haninge kommun att påbörja röjning av sly i slänten mellan busshållplatsen ”Skyttens gata” och parkeringen vid nedre stora hundens gata.
Det innebär att från måndag morgon måste det vara tomt på de sex (6) närmaste p-rutorna vi slänten, för att arbetet ska kunna genomföras.
Anslag på aktuella platser finns redan uppsatta, men samma anslag går att läsa här.
Datumet skulle ha kommit ut i samband med ett höstbrev, men det verkar dessvärre dröja lite med brevet.
Helgen för höststädningen är dock planerad till den 18-19:e oktober, och förhoppningen är att träden ska ha släppt i alla fall ett par löv tills dess.
Som vanligt är det containrar beställda, men dessvärre så verkar det som att en stor del av Stockholms södra sida hade samma planer som vi, och planerat in sin städhelg just samma datum, så risken är dessvärre överhängande att vi kommer att få mindre storlekar på containrar just i höst.
Därför kommer vi endast att tillåta gemensamt trädgårdsavfall den här hösten, och inte avfall ifrån era respektive tomter.
Sedan bör ni hålla utkik i era brevlådor efter kvartersklubbarnas informationsbrev inför städhelgen då det kommer lite spännande information inför denna städhelg, mer än så avslöjar vi inte här och nu…!
Ha nu en underbar kväll, natt, morgon eller dag beroende på när du läser detta, och glöm inte att planera in 18-19/10 -25 i din kalender.
Styrelsen har uppdaterat gällande regler för garaget så att de är anpassade för den installerade laddinfrastrukturen.
Skulle du som boende hitta konstigheter i de nya reglerna meddela styrelsen snarast.
De nya reglerna gå att läsa HÄR.
Det har idag den 2:a september delats ut fakturor på samfällighetsavgiften för hösten 2025, dock har något blivit fel hos Fortnox som till hälften av alla våra medlemmar delat ut dubbla fakturor.
Till er som blivit dubbelfakturerade kommer en kreditfaktura att skickas ut, då det endast är en faktura som skulle ha skickats ut och inget annat.
Fortnox beklagar det som nu inträffat.
Under tisdagen den 12/8 kommer det att genomföras lite asfalteringsarbeten på övre Valfisken, ett par lagningar av hål på väg och gångbana, samt en förhöjning av marken inne i området för att leda bort vattenansamlingar mot en närliggande brunn.
Det kommer att bullra lite grann, men arbetet är för allas bästa.
Visst vi har parkeringsplatser av en anledning, och det är att det ska användas, men vi märker en ökad användning av P-platserna av de boende, och en mindre användning av garageplatserna av våra kära medlemmar.
Vad det beror på vet vi inte riktigt, men vi vill med detta gå ut med en vädjan att du som fordonsägare använda ditt garage.
Problemet med att garagen inte nyttjas ses som störst på övre Stora Hunden, men det förekommer även på andra ställen.
Garagen får INTE användas som förråd!!!
Mindre fordon på parkeringarna ger bättre tillgänglighet för besökare, eller att när du som boende kommer hem för att snart åka iväg igen hitta en ledig P-plats i nära anslutning till där du bor.
Samt att styrelsen har större möjlighet att kunna se över statusen på våra parkeringar utan att behöva krypa runt bland bilarna för att se eventuella skador, status på målade linjer samt att risken för fordonsskador är mindre i garagen mer mera.
Alla fastigheter har en garageplats, nyttja den då det är både säkrare och bättre för ditt fordon.
Att ”boka” en p-plats genom att ha ett fordon stående där på natten, för att på dagen köra ut ett annat fordon från sitt garage och ta platsen är inte tillåtet, alla ska ha rätt till kunna parkera efter samma förutsättningar.
I samfälligheten finns det dessvärre färre P-platser än det är fastighetsägare, så alla måste hjälpas åt!
Snälla hjälp varandra med denna enkla åtgärd.
