Kategoriarkiv: Styrelsedokument

Denna sida ska vara dold och vara vara till för styrelsen och deras dokument så som styrelseprotokoll m.m.

Från oss alla, till er alla, en riktigt glad midsommar

Styrelsen vill önska er alla en riktigt glad och trevlig midsommar!
Vi hoppas att helgen bjuder på gott sällskap, god mat, kanske några jordgubbar och – om vi har tur – åtminstone några timmar med sol.

Men skulle regnet ändå dyka upp vet vi ju alla att det också är en del av den svenska midsommartraditionen – ungefär som sill, jordgubbar och diskussioner om vem som egentligen ansvarar för häcken.

Midsommar är en tid för gemenskap, och vi vill samtidigt passa på att tacka för ert engagemang, er omtanke om området och för att ni bidrar till att göra Valhunden till en trivsam plats att bo på.

Oavsett om ni firar runt en midsommarstång, vid grillen, i båten eller bara njuter av några välförtjänta lediga dagar, hoppas vi att ni får en riktigt fin helg.

Glad midsommar!

/Styrelsen

Slam och sandsugning av brunnar

Efter ett gediget arbete med både kvartersklubbar och styrelse, med att söka övervuxna dagvattenbrunner har vi nu äntligen arbetet beställts av en entreprenör som vi tidigare anlitat.
Det är totalt är nu totalt 113 brunnar som kommer att sugas ur från slam, grus, löv och annat som följt med ner när det regnat.
Det kommer även i samband med detta göras en inspektion av galler m.m. på brunnarna så att vi får en status check på brunnarna mår.

Arbetet kommer att på börjas vecka 28 och den 6/7, det kommer i samband med arbetet att köra en slamsugningsbil inne i området och på gångvägar för att komma åt även halvt dolda brunnar som finns i området.

Brevet från SRV.

Högst sannolikt fick vi alla ett brev ifrån SRV (Södertörns RenhållningsVerk) igår, som skapade både frågetecken, klarhet och även irritation.
Styrelsen vill härmed lugna er från att du/ni som boende inte behöver vidta någon åtgärd alls, då styrelsen redan arbetar med ärendet.
Vi kan tycka att SRV’s brev var lite klumpigt formulerar och missvisande för oss som samfällighet, och kunde skapa fler ??? Istället för svar eftersom vi har en styrelse som förvaltar all vår mark inom området,
All framtida information kommer från oss efter våra diskussioner med SRV, och du behöver därför bara sitta lugnt i båten, njuta av en god kopp kaffe eller te, och följa med strömmen tills vi meddelar något nytt.
Ha en fortsatt underbar dag!

Imorgon kommer stora delar av snöhögarna att köras bort

Vi har idag fått information om att under torsdagen kommer det en lastbil för att delar av de snöhögar som är störst och mest i vägen ska kunna köras bort.
Efter det kommer vi att titta på när och om det kan finnas behov och möjlighet att ploga av parkeringarna.
Vänligen ställ inga fordon så att de blockerar åtkomsten till snöhögarna. Det innebär visserligen inte att snöhögen vid just dig kommer att tas bort, utan bara de högar som vi tillsammans med entreprenören anser är mest i vägen.

Snöröjning

Det undgår väl ingen just nu att vi har fått och säkerligen kommer att få ännu mer med snö?
Styrelsen tillsammans med alla andra förstår också att det är svårt att kunna ta sig runt i området med så mycket snö, men våran entreprenör jobbar för fullt på att hålla gångvägar, vägar och parkeringar fria så gott det går, men då måste även ni som boende hjälpa till.
Det står förvånansvärt många bilar på parkeringarna, hade det varit förhållandevis tomma hade även parkeringarna kunnat plogas.
Vi kan tycka att det varje vinter kommer en del obefogade klagomål på snöröjningen, men varken styrelsen, vår entrépenör eller någon annan styr över mängden snö som kommer, det är bara moder natur som rår över det, och det som faller just nu är svårt att hinna få bort innan det kommer nytt.
Ni måste dessutom tänka på att våran samfällighet att rätt så stor, med många små vägar in mellan husen som tar tid att röja.
Våran entreprenörs uppdrag är att hålla gångvägar, vägar och parkeringar så rena det bara går från snö, samtidigt måsta vi ha med i beräkningarna att underhållet för snöröjning är enormt kostsamt, och kostar ungefär 1000kr/timme och maskin, vill vi ha ett tätare underhåll får vi fundera på en höjning av våran samfällighetsavgiften.
Styrelsen är ändå glada över att ändå få mycket bra återkoppling från boende kring underhållet, men även våran entreprenör får positiv återkoppling på att det göras ett bra jobb.

Gott Nytt 2026 🥳

Nu är det nära, snart ett nytt år med nya möjligheter, mål och kanske någon ny granne!
Men för att vi alla ska komma dit är det vilktigt att vara rädda om varandra.
Tillåter vädret att skjuta raketer, var då noga med att du inte har alkohol i kroppen, rikta raketerna bort från personer, byggnader eller annat som kan ta skada så ska du se att det blir både vackert att titta på och du du kommer får en riktigt fin början på 2026.

Med det så önskar styrelsen och kvartersklubbarna ett gott slut på 2025 och ett riktigt GOTT NYTT ÅR!!! 🎆🎇