FAQ – fiber

Frequently asked questions.

Här är tanken att alla frågor och svar gällande fiberdragningarna kommer att hamna.

Q: = Fråga
A: = Svar

Fråga:
Om man ska dra rör längs med krypgrunden, behöver man inte ha nyttjanderättsavtal med alla i längan?

Svar:
Nej det behövs inget nyttjanderättsavtal, eftersom enda gången som entrepenörer behöver in i krypgrunden är när rören ska läggas ner första gången, sedan sköts allting utifrån.


Fråga:
Om fibern går av under mitt hus, så borde man ju vilja kunna komma in och laga den?

Svar:
Går fibern mot förmodan av i krypgrunden så dras den trasiga fibern ut ifrån fiberstationen och sedan blåser de i en ny fiber därifrån.


Q: Hur går installationen till på min fastighet om jag har krypgrund?

A: Du blir kontaktad av oss för att gå igenom på plats om vart man skall göra håltagningen ner i krypgrunden. Därefter så sätter man upp en fiberbox på vägen. Tänk på att du behöver ström till den när du väljer placering av den.


Q: Hur går installationen till på min fastighet om jag inte har krypgrund?

A: Då kommer vi att göra en håltagning på din fasadväg där vi sätter en fiberbox på insidan och utsidan. Du kommer överens med installatören om vart vi ska placera den. Ni kommer även överens om hur vi skall schakta på din tomt för att ansluta din fastighet.


Q: Kan jag säga upp mina tjänster när jag har fått min fiberbox installerad?

A: Vi skulle rekommendera att väntar tills man vet att fibern är driftsatt innan man säger upp sina tjänster. Detta för att vi kommer göra installationerna samtidigt som vi bygger ut nätet i föreningen.


Q: Har fiberboxen en router eller måste jag ha en egen för att kunna surfa trådlöst?

A: Nej, fiberboxen tar endast emot en signal så vill man surfa trådlöst så måste man ha en trådlös router inkopplad till den.


Q: Jag valde inte att beställa fiber i våras, finns det möjlighet att hoppa på när ni bygger ut nätet eller i framtiden?

A: Ja, kontakta kundtjänst på Stadsnätsbolaget eller någon i fibergruppen för föreningen så kan de hjälpa dig vidare.


Q: Om fiberboxen slutar fungera vad gör jag då?

A: Kontaktar din tjänsteleverantör för att de skall göra en felansökan. Skulle den behövas bytas ut så skickar vi en fibertekniker hem till er som gör det.


Q: Hur vet jag att min fiber är driftsatt och att jag kan surfa på den?

A: När du har två stycken lampor som lyser då är fibern aktiv.


Q: Vart kan jag läsa mer och beställa olika tjänster?

A: För information om tjänster och leverantörer kan du besöka www.oppnastadsnat.se där kan du se alla våra tjänsteleverantörer och hitta vidare där.


Q: Behöver fiberboxen ström?

A: Ja, den behöver kopplas in till ett eluttag.


Q: Vad händer när jag har haft min internettjänst som ingick i 36 månader?

A: Efter de 36 månaderna så måste du själv kontakta en tjänsteleverantör för att beställa en tjänst då tjänsten från oss upphör.


Q: Vad händer om jag säljer under de 36 månader som jag har tjänster för?

A: Då kan du välja att ta en faktura där du betalar in resterande tiden på avbetalningen eller ligga kvar på den tills de 36 månaderna har gått. Den nya fastighetsägaren kan fortsätta använda tjänsterna tills de 36 månaderna är slut.


Q: Hur startar jag den 36 månaders tjänst som ingick när jag tecknade avtalet?

A: Tjänsten startar så fort som fibern är driftsatt.